سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

روح الله

    نظر

امروز نشسته بودم پای برنامه ی ماه عسل و طبق معمول برنامه های ماه عسل در انتظار شنیدن داستان و ماجرایی عجیب بودم. میهمان امروز ماه عسل پسر جوانی به نام روح الله بود. روح الله 27 سال داشت و به خاطر اشتباه و خطایی در سن 20 سالگی دستگیر و زندانی شده بود. خطایی از جنس طمع در کسب مال بیشتر با زحمت کمتر. خطایی که حتی سرنوشت اجازه ی چشیدن ذره ای از لذت گذرای آن را به او نداده بود و بلافاصله دستگیر شده بود. اما خطا آن قدر بزرگ بود که جزایی جز اعدام نمی توانست عوضی برای آن باشد. روح الله 20 ساله به خاطر حمل 1 کیلو مواد مخدر مستحق اعدام بود جرمی که حتی قاضی و دیوان عالی کشور نتوانسته بودند به خاطر سن کم روح الله به او تخفیف بدهند. روح الله باید اعدام میشد و این باید تعارف نبود. روح الله وقتی مطمئن شده بود که به زودی حکم اعدام او اجرا خواهد شد برای آرام کردن خود به قرآن پناه برده بود و در زندان مشغول خواندن قرآن شده بود. روح الله میگفت پیش تر فقط مسلمان بود اما با خواندن قرآن مومن شده بود. روح الله در مدت 6 ماه 15 جزء قرآن را به همراه یکی از هم بندهایش حفظ کرده بود و وقتی به جزء 20 رسیده بود زمان اجرای حکم او فرارسیده بود. روح الله باید اعدام میشد. اما روح الله تنها نبود. 12 نفر دیگر هم که مرتکب جرم حمل مواد مخدر بودند باید اعدام میشدند. ساعاتی قبل از اعدام روح الله تصمیم میگیرد ختم قرآن داشته باشد پس شروع به خواندن قرآن میکند اما صبح هنگام خبر می دهند که اعدام 6 نفر از این 12 نفر به چند روزی به تعقیب می افتد و روح الله یکی از این 6 نفر بود. روح الله موفق می شود تا روز آخر و زمان قطعی اعدام قرآن را ختم کند اما پیش از رفتن به جوخه ی اعدام با خدا راز و نیاز می کند و به خدا می گوید خدایا تو یونس نبی علیه السلام را از شکم ماهی نجات دادی خدایا تا آتش نمرود را بر ابراهیم علیه السلام گلستان کردی خدایا مرا نیز به لطف و رحمتت نجات بده. سربازان روح الله و 5 نفر دیگر را با خود به پای طناب دار می برند. رئیس بازداشتگاه تقاضا می کند قرآن تلاوت شد. روح الله می گوید می خواهم خودم قرآن بخوانم. سربازی را می فرستند برای آوردن قرآن اما سربازی دیگر می گوید که روح الله نیازی به قرآن ندارد او حافظ قرآن است. وقتی همه می فهمند روح الله حافظ قرآن است پچ پچ هایشان آغاز می شود. حافظ قرآن و اعدام؟ اما حکم لازم الاجراست. یکی از اعدامی ها درخواست آب می کند. برای اعدامی ها آب میاورند و بطری آبی را نیز به روح الله می دهند. روح الله می گوید روزه است. حضار منقلب میشوند. هیچ کس دوست نداد روح الله اعدام بشود اما چاره ای نیست. آن 5 نفر به ترتیب اعدام میشوند و در این زمان روح الله متوسل می شود به امام رضا و حسین علیهم السلام و از آن ها میخواهد نجاتش دهند. درست لحظه ای که نوبت روح الله فرارسیده است به ناگهان رئیس بازداشتگاه فریاد میزند دست بردارید! روح الله را اعدام نکنید! اجرای حکم روح الله متوقف میشود. رئیس تماسی تلفنی با فردی برقرار میکند و تقاضای عفو روح الله را دارد و توضیح می دهد روح الله حافظ قرآن است و توبه کرده است. اطلاع می دهند بعد از 5 دقیقه جواب داده می شود. بعد از گذشت 5 دقیقه خبر می دهند حکم روح الله از اعدام به حبس ابد تغییر می کند. روح الله 22 ساله اعدام نمیشود و برای گذران باقی عمرش رهسپار زندان می شود. روح الله در زندان به حفظ قرآن ادامه می دهد و به عنوان کارشناس قرآنی در زندان قرآن تدریس می کند.

 

بعد نوشت 1: نوشته ی بالا خلاصه ای بود از آنچه روح الله در برنامه ی ماه عسل از ماجرای خود تعریف کرد. ( شاید در بیان جزئیات کمی اشتباه کرده باشم اما سعی کردم انچه را در خاطرم مانده بود بدون تحریف بیان کنم )

بعد نوشت 2: روح الله جوان تنها به خاطر یک خطا محکوم به حبس ابد بود آن هم خطایی که از آن توبه کرده بود. اما من و هزاران نفر از مردم این جهان بارها مرتکب خطا و اشتباه و گناه میشویم و توبه نمیکنیم اما همچنان آزاد هستیم. از حکمت خدا خبر ندارم شاید این بهترین سرنوشتی بود که برای روح الله رغم خورده بود. شاید اگر روح الله دستگیر نمیشد سالیان سال در خطا و گناه غوطه ور میشد. من فکر میکنم این حبس و اسارت در قفس  ظاهر و پوسته ی زندگی روح الله است اما روح الله حقیقتا آزاد است. درست مانند چند سالی که یوسف پیامبر علیه السلام در زندان بود اما بعد به خاطر رنج های دوران حبس به مقام والایی رسید من مطمئنم روح الله هم به مقام والایی خواهد رسید. و در این شب سرنوشت در این شب عزیز قدر از خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام میخواهم معنوی ترین سرنوشت را برای روح الله رقم بزنند. و یقین دارم خدایی که اراده و مشیتش اذن اعدام روح الله را نداد اگر صلاح ببیند روح الله را از حبس ابد هم نجات خواهد داد...

بعد نوشت 3: کاش ما هم مثل روح الله هنگام گرفتاری ها به قرآن پناه ببریم.

بعد نوشت 4: در این شب عزیز قدر ، در این شب سوگ شهادت مولا علی علیه السلام ، در این شب رقم خوردن سرنوشت من را نیز از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید.